اجلاس کميسيون تدارک و تفاهم اروپايي طر فداران نهضت ميهني دموکراسي و ترقي افغانستان
اجلاس کميسيون تدارک و تفاهم  اروپايي طر فداران نهضت ميهني دموکراسي و ترقي افغانستان اجلاس کميسيون تدارک و تفاهم اروپايي طر فداران نهضت ميهني دموکراسي و ترقي افغانستان


جلسه نوبتي کميسيون تدارک وتفاهم طرفداران ايجاد نهضت ميهني روز يکشنبه 31 اکتوبر در شهرک (Schinnen) هالندداير گرديد.
طبق گزارش خبرنگار "مشعل" در اين اجلاس که برعلاوه اعضای کميسيون تدارک و تفاهم تعدادی از فعالين و طرفداران ايجاد نهضت ميهني از کشورهای مختلفي چون هالند،آلمان،اتريش،بلجيم،دنمارک،سويدن،فنليند،پولند،سويس و انگلستان به حيث دعوت شونده گان اشتراک ورزيده بودند،در رابطه به اجرای وظايف کميسيون بين دو جلسه در رابطه به تحقق مصوبات همايش وسيع آرنهم بحث و تبادل افکار صورت گرفت .
جلسه را احسان واصل به نماينده گی از سکرتريت تخنيکي کميسيون تفاهم و تدارک اروپايي افتتاح نموده،ضمن اظهار سپاس و خوش آمديد اعضای کميسيون تدارک و تفاهم اروپايي ومدعوين که بخاطر اشتراک در جلسه از کشورهای مختلف اروپايي حضور بهم رسانيده بودند،اجندای جلسه را پيشکش نمود که پس از رای گيری مورد تصويب قرار گرفت .

متعاقباً شفيق الله توده يي گزارش بخش تدارک و سازماندهي را ايراد نموده و از وظايف انجام شده در راستای ايجاد کميسيون های طرفداران نهضت ميهني در کشورهای مختلف اروپايي و تدوير جلسات طرفداران نهضت ميهني در اين کشورها صحبت مبسوط انجام داده و بر پيشنهادات وارده از جانب طرفداران نهضت ميهني ازکشورهای مختلف پيرامون ساختار تشکيلاتي و طرح خطوط اصلي برنامه يي نهضت ميهني مکث نموده افزود که ما به اين عقيده هستيم که همه ارگانهای رهبری کننده نهضت ميهني از پايين تا بالا بايد برمبنای انتخابات مستقيم و سری صورت گرفته و حداعظم از دو دوره دو ساله گزينش يک فرد در يک مقام تجاوز ننمايد.برهمين اساس لازم است تا طرح اساسنامه نهضت ميهني براصل تمام نورم های دموکراسي تهيه گرديده و زنده گي داخل نهضت برمبنای همين ارزش های پذيرفته شده عيار گردد.
بعداً داکتر حبيب منگل در رابطه به کارهای انجام شده بخش فرهنگي صحبت نموده و گزارش داد که طرح برنامه با درنظرداشت مقتضيات کنوني تهيه و در آن هويت ،اهداف و وظايف مطروحه تعريف گرديده است،که پس از بحث و فحص در بين اعضای کميسيون پيرامون تعديلات و تغيرات به منظور نظرخواهي طرفداران نهضت ميهني در رسانه های گروهي چاپ و نشر مي گردد.
سپس داود رزميار به نماينده گي ازبخش تفاهم صحبت نموده و افزود که طي اين مدت هيچ يک از احزاب،سازمانها و يا گروپ چپ دموکراتيک اعم از خورد و بزرگ از چشم انداز کار بخش تفاهم دور نمانده است و با تعداد زيادی از آنان مذاکرات موثر و قناعت بخش ادامه داشته و نتايج ملموسي بدست آمده است . از همين رو سفرهای کاری در کشورهای مختلف صورت گرفته و با رهبران و مقامات اين سازمانها بحث ها ادامه دارد که اميدوار کننده است .ناگفته نبايد گذاشت که در اين راستا از نفوذ معنوی تعدادی از چهره های سرشناس معاصر سياسي کشور ما استفاده گرديده است و باور کامل وجود دارد که با درک روشن از جو سياسي موجود فضای مطلوب برای نزديک شدن طيف وسيعي از شخصيت ها و نيروهای سياسي تحول طلب و ترقي خواه برای پايه گذاری نهضت فراگير سياسي مساعد گرديده است . زيرا همه بخوبي درک آنرا دارند که پيروزی سعادت و آرمان های مردم افغانستان در وحدت ارگانيک همه وطنپرستان ميسر است .

پس از آن احمدشاه قادری در مورد کارهای انجام شده و تلاش های لازم در جلب همکاری سازمانهای اجتماعي و اتحاديه های مهاجران در کشورهای اروپايي صحبت نموده و افزود که تلاش صورت مي گيرد تا همکاری سازمانهای اجتماعي و چهره های مستقل ملي و فرهنگي جلب گردد.بخش ديگر گزارش اين کميسيون را خانم نسرين مفيد ارائه نموده و اضافه داشت که يکي از اهداف عمده کار کميسيون را تشريک مساعي و همکاری با مهاجران تشکيل مي دهد،که بخاطر ابراز کمک های حقوقي نيزکارهای انجام يافته است و اين پروسه در آينده گسترش خواهد يافت . بعداً هاشم زحمت گزارش بخش مالي را ارائه نموده و افزود که از اعانه های جمع آوری شده در کشورهای مختلف اروپايي درنظراست تا در چاپ و نشر اسناد مطروحه و بدسترس قرار دادن آن به همه طرفداران نهضت ميهني استفاده صورت گيرد.
گزارش دهنده گان در مجموع ،کارهای انجام شده را کافي نشمرده و با ديد انتقادی بر وظایف اجرا شده توسط کميسيون های شان نگاه نموده و تاکيد ورزيدند که کارهای شانرا تسريع بخشند و بر دستاوردهای کنوني اکتفا ننمايند. متعاقباً عزيزاحمد خوارمل،سميع عديل و عبدالشکور کشتکار گزارش کميسيونهای طرفداران نهضت ميهني کشورهای بلجيم،فرانسه و هالند را ايراد نموده و پيشنهاداتي پيرامون بهبود کار در راستای توضيح و تشريح اهداف نهضت ميهني ابراز داشتند.

گزارشگر ماهنامه مشعل مي افزايد که سپس بحث پيرامون گزارش ها آغاز گرديده و در آغاز جليل پرشور ضمن صحبت بر ضرورت ايجاد نهضت فراگير سياسي تاکيد ورزيده و بر کار تشديدی بخاطر جلب زنان و جوانان در اين پروسه تاکيد به عمل آورده افزود که لازم است تا در نهضت ميهني همه نهاد ها و سازمانهای چپ دموکراتيک و بخصوص اعضای ح .د.خ .ا ( حزب وطن ) که با تاسف نظر به علاقمندی های شخصي و گروپي به جزاير متعدد منقسم گرديده اند، بدور يک پلاتفورم واحد زير چتر نهضت ميهني بسيج گردندو لازم است تا بخاطر تحقق اين امر از هيچ نوع سعي و تلاش دريغ صورت نگيرد.
همچنان خواجه محمد صديقي از کشور دنمارک،لطف الله لطيف از بلجيم،امان الله استوار و صديق وفا از هالند،تاج محمدفعال از کشور اتريش،فهيم ادأ از فرانسه،و خليل عنايت،غلام رباني،نظرسرمند،عطاالرحمن تقصير،زکريايوسفزي وحميدمفيد از کشور آلمان صحبت نموده طرحها،نظريات،پيشنهادات و سوالات شانرا مطرح ساخته و بر ضرورت بسيج همه نيروهای مترقي تاکيد ورزيده و تسريع کار در راه ايجاد نهضت ميهني را تقاضا نمودند.
بعد از آن مدعوين تالار را ترک گفته و اعضای کميسيون با ارزيابي از مجموع گفت و شنودهای مطروحه در جلسه فيصله نمودند تا بمنظور تشديد و انسجام مجموع وظايف خطيری که در برابر کميسيون اروپايي تدارک و تفاهم طرفداران نهضت ميهني قرار دارد،هيات اجرائيه کميسيون اروپايي تدارک و تفاهم نهضت ميهني متشکل از 9 نقر را برای يک دوره از جمع خويش با رأی سری و مستقيم برگزينند، تا فعاليت طرفداران نهضت ميهني را در بين جلسات کميسيون تدارک و تفاهم رهبری نمايند.همچنان دوتن از اعضای کميسيون به عضويت سکرتريت تخنيکي گزينش يافتند. بعد از آن مدعوين دو باره به تالار دعوت و فهرست اعضای منتخب از جانب داود کرنزی عضو سکرتريت تخنيکي ابلاغ گرديد.

در فرجام احسان واصل رشته سخن را گرفته از سهم گيری فعال اعضای کمیسیون در کار اجلاس نوبتی ابراز امتنان نموده و با سپاس گزاری از اشتراک و حضور دعوت شونده گان بخصوص نوراحمدنور،محمودبريالي،محمدبشيربغلاني و نجم الدين کاوياني چهره های سرشناس سياسي کشورما و از جمله پيش کسوتان نهضت ميهني، از آنان تقاضا نمود تا با صحبت رهنمود دهنده شان با درنظرداشت تجارب غني و ارزنده سياسي خويش کار جلسه را ارزيابي نمايند .
بعداً نوراحمدنور ضمن قدرداني از سخنان گرم و دوستانه به آدرس ايشان صحبت نموده و کار موفقانه جلسه را به همه اشتراک کننده گان تبريک و تهنيت گفت .

نوراحمدنور با اشاره به فضای گرم و شیوه دموکراتيک کار جلسه ابراز اميدواری نمود که کار نضج گيری نهضت ميهني در فضای جديد سياسي کشور ما همگام با دگرگوني های سياسي پس از انتخابات رياست جمهوری به همت همه طرفداران و بخصوص مديريت خوب کميسيون تدارک و تفاهم اروپايي تسريع و برمبنای اصول دموکراسي ايجاد گردد.
محترم نور انتخاب هيأت اجرائيه را از طريق رای سری و مستقيم گواه بر اعتقاد طرفداران نهضت ميهني به اصل دموکراسي دانسته و ابراز آرزومندی نمود تا اين مامول در صدرمجموع کار و فعاليت طرفداران نهضت ميهني قرار گيرد. وی افزودکه آرزومندی آن است تا برحسب اميدواری شما همه اسناد مربوط به "نهضت ميهني " به اشتراک فعال نيروهای سياسي ديگر تدوين گردد .صحبت نوراحمد نور که با کف زدن های حضار بدرقه مي گرديد به اميد تحقق مصوبات همايش تاريخي آرنهم پايان يافت .
جلسه فيصله نمود تا هرچه زودترطرح برنامه و اساسنامه نهضت ميهني غرض نظرخواهي طرفداران نهضت ميهني و سايرهموطنان ما در وسايل اطلاعات جمعي نشر گردد تا با در نظرداشت مجموع خواست ها و پيشنهادات دوستان و طرفداران نهضت ميهني به مجلس موسسان نهضت ميهني پيشکش گردد.
کار جلسه در فضای شور و شعف رفيقانه حوالي ساعت هشت شام پايان يافت .
بخشي از طرفداران نهضت ميهني از کشور دنمارک که بنا به مشکلاتي در کار جلسه اشتراک ورزيده نتوانسته بودند،با ارسال پيام شادباش،همبسته گي شانرا ابراز داشته اند که در زير چاپ ونشر مي گردد.
((مشعل))



دوستان و رفقای عزيز !
بدين وسيله گردهمايي شما دوستان عزيز را بمنظور تنظيم بهتر امور مربوط به توسعه " نهضت ميهني " و بهبود کار و فعاليت آن، و بخصوص اشتراک شخصيت های محترم سياسي که تازه در اين جريان پيوسته اند،صميمانه شادباش و تهنيت ميگوييم .اميدواريم که پروسه پيوستن ساير نيروها و سازمانهای ترقي خواه کشور به دور يک سازمان واحد سياسي،بر اساس مساعي شما و متکي بر گفتگو های سازنده، و با قبول گذشت، تحمل و شکيبايي، دامنه گسترده تر يابد و بدين وسيله فضای همبسته گي سياسي را در داخل کشور نيز بهبود و تقويت بخشد.
ما باور عميق داريم که در شرايط کنوني،صرف در وجود يک سازمان سياسي سرتاسری ميهني که در برگيرندهء بخش بزرگي از نيروهای آگاه،ترقي خواه و عدالت پسند باشد،ميتوان در مسير تحقق آرمانهای دموکراتيک مردم افغانستان گام برداشت و بطور موثر عمل کرد. پراگندگي در مبارزات سياسي، و کار و فعاليت گروه های های کوچک سیاسی در عرصه ملی ، جنبش آزادی خواهانه مردم را سخت متضرر مي سازد. ما تجمع فعالین سياسی، از دیدگاه های نسبتاً متفاوت را در يک جريان منظم سياسي، بخصوص در اين برهه حساس و تاريخي کشور،خيلي ها با اهميت تلقي مي نماييم .

پراگندگي و بي باوری به آرمانهای مردم در جمعيت عظيمي از روشنفکران کشور و بخصوص آنعده که بنا بر جبر روزگار در غربت به سر مي برند، بر سير تکامل جنبش مردمي ضربه مهلکي وارد کرده است اين پراگندگي و بي باوری موجب شده تا برخي نيروهای وطن دوست کشور از مطالبات و خواسته های برحق مردم و بالاخره حتا از درک نيازهای اساسي آن عقب بمانند و به يک ناظر ساده حوادث مبدل گردند.
بجاست تا وطن دوستاني که از کوره های داغ مبارزه در شرايط بسيار دشوار گذشته اند و زنده مانده اند،در هر جنبش و حرکت مردمي با مردم باشند و از مردم باشند. و بدين وسيله مردم افغانستان موجوديت اين نيروهای وطن دوست و ترقي خواه را در خيزش های خود آنطوری که بايد احساس نمايند و آنها را در کنار خود يابند.
ما با تاسف فراوان سالهای زيادی،برای جمع کردن طيف وسيعي از نيروهای ترقي خواه و علاقمند به جنبش مردمي را از دست داده ايم .اين خلا عظيم را که در روح و روان فرد فرد اين نيروها تاثير منفي گذاشته است نميتوان با ساده گي و حرکت بطي جبران کرد.
با آنهم کمال خوشوقتي است که ياران و مبارزان ديروز، دراين فرصت بسيار تاريخي،یکبار ديگر در کنار هم قرار گرفته اند و بمثابه يک نيروی متحد کننده و هم آهنگ کنندهء نهضت ترقي خواهانه کشور مصمم اند تا گام به گام با مردم رنج کشيده افغان رسالت ميهني خود را انجام دهند. توقعات مردم پس از سالهای جنگ و خونريزی و با افشا شدن چهره های واقعي دشمنان مردم،از نيروهای ملي و وطن دوست بسيار بيشتر گرديده است .نبود اين نيروها در کنار مردم بمثابه يک تشکل نيرومند سياسي شديداً محسوس ميگردد.
دوستان و همراهان شما در دنمارک، با احساس عميق وطن دوستي، خود را در کنار شما مي بينند و با شما يکجا گام برميدارند و آرزومند اند تا در اين عرصه همچنان خدمتگزار مردم باقي بمانند.
به اميد پيروزی های هرچه بيشتر در جهت تحرک بخشيدن به نهضت ميهني دموکراسي و ترقي افغانستان و بخاطر نيل به آزادی و آباداني وطن .

لطفاً صميمانه ترين درودهای رفيقانه ما را بپذيريد.
به نمايندگي از برخي افغانهای مقيم دنمارک
محمدآصف الم،خيرمحمد گل آغا،کاوه کارمل،نسيم صديقي،محمدعمر،محمدولي خسروی،محمدشفيع،فرهاد همدم و دستگير صادقي
28 اکتوبر 2004
November 5th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها